Ministeri d'Hisenda PORTAL INSTITUCIONAL DEL MINISTERIO DE HACIENDA

Buscador de Contenidos

Procedimients Administratius

Dades generals

Denominació

Ajornament i fraccionament de deutes

Tipus de procediment/servei
Tributària
Matèria
Imposts
Codi SIA
992010
Descripció

Sol·licitud, tramitació, resolució i notificació dels expedients d'ajornament i fraccionament concedits a l'obligat al pagament quan la seva situació economicofinancera li impedeixi de forma transitòria efectuar el pagament dels deutes en els terminis establerts. Els deutes que es trobin en període voluntari o executiu es podran ajornar o fraccionar en els termes que es fixin reglamentàriament i prèvia sol·licitud de l'obligat tributari, quan la seva situació economicofinancera li impedeixi, de forma transitòria, efectuar el pagament en els terminis establerts.

No podran ser objecte d'ajornament o fraccionament els deutes tributaris l'exacció dels quals es realitzi per mitjà d'efectes timbrats.

Tampoc no es podran ajornar o fraccionar els deutes corresponents a obligacions tributàries que hagin de complir el retenidor o l'obligat a realitzar ingressos a compte, excepte en els casos i condicions previstos en la normativa tributària.

Òrgan responsable de la tramitació
Agència Estatal d'Administració Tributària (EA0028512)

Informació general del procediment/servei

Forma d'iniciació
  • Interesado
Destinatari interessat
  • Ciutadà
  • Empresa
Documentació
  • A la sol·licitud d'ajornament o fraccionament caldrà adjuntar-hi la documentació exigida.
Termini de resolució

6 Mes/mesos

Efecte silenci interessat
Negatiu
Òrgans de resolució
  • Agència Estatal d'Administració Tributària
Fi via
No
Recursos
  • Reposició: Termini: Un mes. Amb caràcter potestatiu, davant l'oficina de la qual prové l'acte administratiu contra el qual es vulgui recórrer, fent constar que contra aquest no s'ha interposat cap reclamació economicoadministrativa.
  • Reclamació economicoadministrativa: Termini: Un mes des del dia següent al de la notificació de l'acte impugnat o a aquell en què es pugui entendre resolt el procediment o el recurs de reposició previ. S'adreçarà a l'òrgan administratiu que hagi dictat l'acte reclamable.
Normativa Bàsica
Lloc presentació
  • Telemàtica.
  • Entitats col·laboradores
  • Oficines de l'AEAT.
  • Oficines de Correus.
  • Altres llocs previstos en l'article 16 de la Llei 39/215.
Fases del procediment
  • Iniciació: Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament s'adreçaran a l'òrgan competent per a la seva tramitació dins dels terminis següents: a) Deutes que es trobin en període voluntari d'ingrés o de presentació de les corresponents autoliquidacions: dins el termini fixat per a l'ingrés en l'article 62.1, 2 i 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, o en la normativa específica. A aquest efecte, en el cas de deutes resultants d'autoliquidacions presentades fora de termini, solament s'entendrà que la sol·licitud es presenta en període voluntari quan la sol·licitud d'ajornament o fraccionament es presenti juntament amb l'autoliquidació extemporània. b) Deutes que es trobin en període executiu: en qualsevol moment anterior a la notificació de l'acord d'alienació dels béns. A la sol·licitud d'ajornament o fraccionament caldrà adjuntar-hi: a) Compromís d'aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca o de certificat d'assegurança de caució, o la documentació requerida, segons el tipus de garantia que s'ofereixi. b) Si s'escau, els documents que acreditin la representació i el lloc assenyalat a l'efecte de notificació. c) Els altres documents o justificants que estimi oportuns. En particular, haurà de justificar-se l'existència de dificultats economicofinanceres que li impedeixin de forma transitòria efectuar el pagament en el termini establert. d) Si el deute tributari l'ajornament o fraccionament del qual se sol·licita ha estat determinat mitjançant autoliquidació, el model oficial d'aquesta, degudament emplenat, llevat que l'interessat no estigui obligat a presentar-lo per estar ja en poder de l'Administració; en aquest cas, assenyalarà el dia i procediment en què el va presentar. e) Si s'escau, sol·licitud de compensació durant la vigència de l'ajornament o fraccionament amb els crèdits que puguin reconèixer-se a favor seu durant el mateix període de temps sens perjudici del que disposa l'article 52.2, segon paràgraf. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la normativa o no s'hi adjunten els documents citats en els apartats anteriors, l'òrgan competent per a la tramitació de l'ajornament o fraccionament requerirà el sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies comptats a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, esmeni el defecte o aporti els documents amb indicació que, en cas que no atengui el requeriment en el termini assenyalat, es tindrà per no presentada la sol·licitud i s'arxivarà sense més tràmit.
  • Tramitació: L'òrgan competent per a la tramitació examinarà i avaluarà la falta de liquiditat i la capacitat per generar recursos i valorarà la suficiència i idoneïtat de les garanties, o, en cas de sol·licitud de dispensa de garantia, verificarà la concurrència de les condicions necessàries per obtenir-la. Durant la tramitació de la sol·licitud el deutor haurà d'efectuar el pagament del termini, fracció o fraccions proposats en aquella.
  • Finalització i execució: Les resolucions que concedeixin ajornaments o fraccionaments de pagament especificaran el número de codi compte client, si s'escau, i les dades identificatives de l'entitat de crèdit que hagi d'efectuar el càrrec en compte, els terminis de pagament i altres condicions de l'acord. La resolució podrà assenyalar terminis i condicions diferents dels sol·licitats. Execució: Si l'acord és incomplert, s'iniciarà o continuarà el procediment executiu, totalment o parcialment del deute, segons el moment de sol·licitud i l'extensió de la garantia prestada.
URL tramitació electrònica
Página de tramitación electrónicaS’obre en una finestra nova
Formularis
Sistema/es d'identificació
  • DNI electrònic
  • Certificat electrònic
  • D’altres
  • Clave PIN
Integrado en Clave
Practica notificaciones
  • Postal
  • Accedint a la Seu electrònica
  • Electrònica per Adreça Electrònica Habilitada única o DEHú
Sujeto a tasas
No
Nivell d'interactivitat
Nivell 4: Tramitació electrònica

Bàners destacats

Enlaces a información destacada del Ministerio de Hacienda

Accés a la Seu Electrònica Central. Obre nova finestra Acceso al Banco de Datos Económico Financieros. Abre nueva ventana Accés als  compromisos de Govern Obert Accés al Portal  de la Transparència. Obre nova finestra Accés a la Participació Publica en Projectes Normatius